העצמת הפרט | עוגיות - בלוג על אינטרנט
9 תגובות לפוסט זה
הרשם לפוסט זה ב-RSS לתגובות או טראקבק
mygif_alt
אורי צציק כתב, בתאריך 3-16-2008 בשעה 14:49:38 מ- 84.110.111.197    

יש לי תמיד את התחושה שמעריכים יותר מדי את השינוי שהאינטרנט יוצר דווקא מבחינת העצמת הפרט. אז נכון, כל אחד יכול לפרסם את התכנים שלו וכל אחד יכול לראות אותם, אבל דווקא בגלל זה נוצר עומס ענק ואנשים מקדישים פחות תשומת לב למה שהם רואים או קוראים.

מעבר לכך, תמיד יש את הסיפורים על ההוא שכותב בלוג ובזכות זה מצליח למכור דיסקים וההוא שדרך יוטיוב קיבל תפקיד בכך וכך. בסופו של דבר, רוב האנשים לא מצליחים יותר בזכות האינטרנט והאפשרויות ה"בלתי מוגבלות" שלה וכל הסיפורים האלה הם מבחינתי עוד דרך לטפח את האשליה שהשינוי שהאינטרנט יוצר הוא גדול יותר ממה שהוא באמת.

אין לי ספק שאינטרנט יצר שינוי, אבל יש עוד הרבה ללכת לפני שאני אסכים עם הדעה שהוא מעצים את הפרט.

mygif
קסטה כתב, בתאריך 3-16-2008 בשעה 15:56:10 מ- 192.115.103.211    

אני הראשונה להסכים שידע הוא כוח ושהאינטרנט עשה מהפכה בחיי מתעסוקה ולימודים ועד מוזיקה ותקשורת עם העולם, אבל נדמה לי שיש כאן אשליה.
1. מידע לעומת פעולה: שפע של מידע פוליטי לא מוביל בהכרח לאקטיביות ולמעש. אפילו עלול להיווצר מצב הפוך שבו חתימה אינסופית על עצומות והעברת מיילים יוצרות תחושה שלכאורה פעלת ונאבקת ולהסתפק בכך.
2. צרכנים זה לא אזרחים: בצדק אתה מדבר על כך שעסקים צריכים להיות עם יד על הדופק ולהבין את רצונות הצרכנים. אבל העובדה שאנחנו צרכנים יותר חכמים, קליינטים ופציינטים יותר חזקים לא אומרת שאנחנו אזרחים יותר טובים. בכך ששיפרנו את מעמדנו אצל הקבלן והרופא, לא עשינו שינוי חברתי. להפך, אנו יותר ויותר נעים לחברה שבא הצרכן קדוש וזכויותיו מול מקבלי השירותים הכי חשובות. אין בכך לנבא משהו לגבי זכויות אזרחיות. (בישראל מסתמן שהקורלציה הפוכה…)
3. שינוי מצריך קולקטיב ולא (קליק/פרט) אחד: מסכימה שמתרחשת כל הזמן העצמה של פרטים ואינדבידואליים. אבל זה לא מלמד על העוצמה של קולקטיב ולכן המשפט "בקליק אחד לשנות את העולם" צרם לי. איזה עולם? של מי? האם הסוגיות שציינת הן באמת אלה שמבשרות ודרושות לשינוי חברתי, לתודעה מעמדית, למלחמה בתאגידים שאתה מדבר עליהם?
כאמור מסכימה עם רוח הדברים, אך לעתים אנו חושבים שבגלל שניתנה לנו האפשרות לבחור את הרופא, או בגלל שאפשר לבחור בין פליקר או פיקאסה, לכאורה חיינו משופעים מרחבי תמרון ועשרות אפשרויות בחירה. למעשה מדובר בבחירת צבע, דגם, מודל, שירות. אם אתה רוצה לדבר על בחירות עמוקות, אמיתיות ומשמעותיות מבחינה חברתית ופוליטית, החופש המוחלט שיש לנו היא לבחור למות ברעב. גם אם תמצה עד הסוף את שלל האפשרויות, ההתקשרויות והמידע שהאינטרנט נותן ומאפשר לך, גם אם תרכוש השכלה גבוהה ואוריאנות מכל סוג, עדיין תישאר בובה נשלטת על ידי תאגידים. לדעתי האינטרנט עזר בשינויים מהותיים כיוון שהצליח לגבש קולקטיב בנושאים מסוימים, ולא בגלל העצמת הפרט.

mygif_alt
ליאור לוין כתב, בתאריך 3-17-2008 בשעה 01:51:32 מ- 89.1.205.116    

אורי,
הדברים שאתה דיברת עליהם הם רק חלק קטן מהעצמת הפרט. החלק הגדול והחשוב יותר לדעתי, הוא עצם זה שמידע הוא כוח. ובזכות האינטרנט יש לנו הרבה יותר כוח ממה שהיה לנו פעם.

קסטה,
השינוי שהפרט יכול לעשות בעזרת קליק אחד הוא לא תמיד לטובה אבל הרבה פעמים כן. אני מאוד אוהב את ההאבקות של העם האמריקאי במשטרה שלהם בעזרת סרטונים ביוטיוב ובדיגג, המון פעמים סרטונים קצרים שאזרח פשוט צילם בארה"ב עשו רעש במדינה כולה והעלו לדיון ציבורי את הדרך שבה המשטרה מתנהגת. זה לשנות את העולם וזה לא היה אפשרי בלי האינטרנט.
בחלק השני של התגובה שלך נראה לי שאת מדברת על משהו אחר בכלל, על זה שיש לנו יותר מדי אפשרויות בגלל האינטרנט וככל שיש לנו יותר אפשרויות ככה אנחנו מאבדים את החופש שלנו יותר. אני מסכים איתך אבל פה אנחנו לא מדברים לרעת האינטרנט (-:

mygif
ריקרדו כתב, בתאריך 3-17-2008 בשעה 05:40:22 מ- 84.109.148.53    

ואז.. הרבנים מגלים שהנוער שלהם במרחק נגיעה מהעולם החדש הגדול העצום הזה – הם סוגרים את השלטר.

mygif_alt
canna כתב, בתאריך 3-17-2008 בשעה 10:02:46 מ- 192.115.103.211    

איזה פרט? אתה מדבר באופן כללי על אחוז חלקי באוכלוסייה.
להחזיק מחשב בבית עם חיבור לאינטרנט זה לא מספיק.
דרושים השכלה, מעמד, הנחיה, חינוך, הכוונה, אוריאנות כדי לדעת כיצד להפיק מהכלי הזה את מה שאתה מדבר עליו.
בקיצור צריך להגיע מועצמים מראש. המועצמים הם אלה שמתעצמים – תופעה ידועה שתוארה במחקרים על ילדים וטלוויזיה (ראה שנות ה-80 על התכנית רחוב סומסום בארה"ב)
ואגב, אולי הפרט מתעצם, אבל גם התאגידים מתעצמים. מדוע אתה חושב שהם לא יודעים כיצד לנצל את האינטרנט לטובתם ולהפעיל באמצעותו ודרכו דברים שמשרתים אותם?

mygif
ליאור לוין כתב, בתאריך 3-17-2008 בשעה 13:47:31 מ- 89.1.142.27    

האמת שבדיוק לאחרונה עלתה לי המחשבה שכיום לפרט יש יתרון מסוים על התאגידים בהבנה של האינטרנט אבל היתרון הזה באמת מצטמצם לאט לאט והתאגידים מצמצמים את הפער.

mygif_alt
אבי כתב, בתאריך 3-18-2008 בשעה 10:40:03 מ- 80.179.36.73    

השלב הבא בהעצמת הפרט הוא החלפת המשפט מהפיסקה שפותחת את המאמר הזה, ל:
"העצמת הפרט זהו תהליך שבו כל אחד מאיתנו מגדיל את כוחו להשפיע ולשנות על המתרחש בחייו."
להערכתי, לאינטרנט חשיבות אדירה בהתפתחות הקריירה שלי (ולא רק בגלל שאני כבר לא שולח סידי צרובים ללקוחות כמו לפני עשר שנים :) ובוודאי ובוודאי לכמות החופש בחיי ולאופן בו אני מתנהל.

mygif
מורד שטרן כתב, בתאריך 3-20-2008 בשעה 06:10:02 מ- 213.8.49.242    

ליאור, כרגיל אתה כותב יפה מאד.
הסרטון על האינטרנט בבלוג שלך – וואו !

חג שמח !!

mygif_alt
תובנות אינטרנטיות « ארכיון » ההפגנות של העתיד כתב, בתאריך 3-27-2008 בשעה 14:27:03 מ- 208.113.193.26    

[...] בשנים הקרובות מכוון שהוא מעביר כוח עצום לפרט. כתבתי על העצמת הפרט בעוגיות והראתי את הגורמים לכך. אני (וגם כולכם אני מתאר [...]

הוספת תגובה

 שם (*נדרש)

 אימייל (*לא יפורסם בבלוג)

 אתר (*לא חובה)

עדכן אותי כאשר מישהו מוסיף תגובה לפוסט זה

שים לב: יתכן כי תגובתך תדרש לעבור את אישור של בעל האתר לפני פרסומה.